Сто лікарів пропонують сто шляхів
до єдиного храму здоров'я
Східна мудрість

Особливості проведення заняття з масажу і лікувальної гімнастики у дітей грудного віку в кабінеті лікувальної фізкультури.

Особливості проведення  процедури масажу і лікувальної гімнастики у дітей грудного віку в кабінеті лікувальної фізкультури

 

1.  Розвиток рухового контролю у дитини проходить в цілому в краніо-каудальному і проксимально-дистальному напрямках. За рухами обличчя, голови, шиї слідує верхня частина тіла - плечі, руки, кисті, пальці, потім нижня частина тіла - таз, ноги, стопи.

 2. Існує програма вертикалізації тіла - поетапного відриву частин тіла від землі. Керує цим процесом нервова система, а виконавці - м’язево-суглобовий аппарат. Цей складний антигравітаційний механізм забезпечується рефлексами. Одні рефлекси здійснюють вертикалізацію з голови піднімаючи вверх голову, плечі, тулуб, інші з ніг - реакція опори, “крокові” рухи, які потім згасають і з’явиться усвідомлена ходьба в рік життя.

 3. Провідні реабілітаційні центри пропонують користуватися досить простою схемою моторного розвитку дитини у вигляді драбини ступенів розвитку. Аналіз їх дає можливість порівняти моторні досягнення дитини з віковою нормою. Висота сходинки рівна 2 місяцям, називається “руховим моторним етапом”. За перший рік дитина проходить шість моторних етапів:

0 - новонароджена дитина лежить на спині у флексорній (згинальній) позі

1- етап - 2 місяці – у дитини з’являється контроль голови

2 -етап- 4 місяці – в положенні на животі розвивається опорна реакція рук,в положенні на спині - свідоме володіння руками

3-етап - 6 місяців – для дитини  характерні повороти і сидіння (можливо з підтримкою)

4-етап - 8 місяців – дитина сидить сама, реципрокне повзання, починає вставати біля опори

5-етап - 10 місяців – дитина стоїть сама, починає ходити, тримаючись за меблі

6-етап -12 місяців –дитина  ходить сама з широкою опорою, синкінетичними рухами.

Після року дитина продовжує удосконалювати свою моторику - рік і 3 міс починає бігати, після 1,6 -підніматися по сходах, 1,8 - опускатися.

Відхилення від середньої норми рухового розвитку як у плані затримки моторики, так і його випередження повинно насторожити про можливість патології.

4. Проводячи заняття з дитиною грудного віку, будуючи реабілітаційний план, необхідно враховувати її руховий моторний етап, допомогти їй піднятися із сходинки на сходинку.

 5. Рання реабілітація — стимуляція моторного і мовного розвитку дитини.

 

                                МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ З ДИТИНОЮ ГРУДНОГО ВІКУ

 

    У віці 3 тижні дитина починає піднімати голову, що є першим цілеспрямованим рухом у її житті. В результаті цього збільшується огляд навколишнього середовища для зорового аналізатора і це є початком її інтелектуального розвитку. Основна ціль цього періоду - сформувати здатність до піднімання голови і рухи голови у всіх напрямках в положенні на спині і животі.

Деякі рекомендації для методистів та батьків 

·      Під грудну клітку дитини підкладається валик,  таз прижатий до поверхні стола для гальмування позотонічних рефлексів, голова пасивно або пасивно-активно у тримується на 90 градусів мін 2-3 хв. Проводиться декілька повторень (необхідно слідкувати, щоби не включалися м’язи плечового поясу.)

·      Дитина черевом на руках дорослого, погойдуючі рухи головного кінця вниз призводить до напруження м’язів шиї.

·      На фітболі в положенні на животі погойдування дитини вперед-назад стимулює підйом голови.

·      На фітболі в положенні на спині – проводиться погойдування у позі ембріона

·      На спині на фізіотерапевтичному м’ячі  за допомогою методиста проводимо підйом голови.

 

  У віці 3-х місяців необхідно стимулювати зорову функцію: дитина слідкує за ліхтариком, лампочками, кольоровими іграшками. Це необхідно врахувати під час проведення занять  масажу та лікувальної гімнастики, складати умови для підняття нею голівки. Необхідно скласти план роботи для стимуляції розвитку дитини у руховій сфері, пізнавальній, мовній, емоційній, комунікативних навичках, стимулювати розвиток шийних ланцюгових установчих рефлексів

Приклади

- погойдування на м’ячі у різні сторони із затримкою на кілька секунд в різних позиціях  стимулює роботу верхньої частини тулуба,шиї і голови, покращує опору на передпліччя і кисті

- в положенні дитини на животі з валиком під грудну клітку виконують пасивні рухи для випрямлення рук з опорою на китиці.

-в положенні дитини на животі з опорою на передпліччя проводять підштовхування  дитини для виведення її з рівноваги.

- в положенні дитини на животі з опорою на передпліччя  дитині дають іграшку то з однієї, то з другої сторони

 

            У віці 4 місяців дитина починає фіксувати погляд, тягнеться до іграшки (моторно-зорова координація); у цей період виникає емоційна відповідь на подразник; виникають перші поняття про простір. Необхідно підключати слуховий аналізатор звучними іграшками, вкладати різні предмети в руки дитини - виникає перша тактильна інформація від глибоких пропріоцептивних рецепторів. У віці 4-х місяців  пробуємо фіксувати погляд дитини на ярку іграшку, проробляємо за неї активні рухи, ударяємо її рукою по іграшці для уяви дитини просторового положення.

 

     У 6 місяців +\-1 міс дитина здатна самостійно брати і розглядати іграшку, перекладати іграшку з руки в руку, може сидіти, У 5-6 місяців необхідно вкладати різні предмети в руки дитини - важкі, легкі, гладкі, шорохуваті..., виконувати з нею і за неї рухові акти, включення тонкої моторики, яка необхідна для розвитку мови — тактильне подразнення долоней, розвивати пізнавальну діяльність дитини — сховати від неї іграшку (ку-ку).

 

     У 8 місяців +\-1 міс дитина починає підніматися на ніжки з опорою, У 8 місяців, коли дитина починає вставати на ноги, необхідно стимулювати рівновагу, подразнювати рецептори стоп, стимулювати вестибюлярний апарат, подолання гравітаційних сил внаслідок зменшення площі опори: качати, присажувати , вправи по типу батута, конячка-гойдалка,  обертающийся стілець

 

     У 12 місяців +\-1 місдитина  починає ходити, необхідно розвивати координацію, рівновагу, відстань.               

 

                                                        КОРОТКО ПРО МАСАЖ

 

         Для виконання фізіологічно дозованого масажу і гімнастики необхідно знати, що існують комплекси для 5 вікових  груп малюків від 1,5 -3, 3-4, 4-6, 6-9, 9-12 міс. Їх можна знайти у посібниках по масажу (Красікова, Асатряна, Мартинова та ін).

В нашому кабінеті застосовуються наступні види лікувального масажу та мануальної терапії - класичний, сегментарний, шіацу, точковий, лінійний, краніопрессура, мобілізація суглобів, методики мяких тканин

“Інститут загальногуманітарних досліджень” рекомендує слідуючий порядок класичного масажу при затримці моторного розвитку дитини.

- в положенні на животі - спина, поперек, шия і комірець, сідниці, стегна, н\кінцівки

- на спині - грудна клітка, плечовий пояс, в\кінцівки

Принцип масажу носить відсмоктуючий характер  - спочатку масують проксимальні відділи, потім дистальні. Рухи проводять за лімфотоком, до периферичних лімфовузлів знизу вверх. Проте багаторічний досвід практичних спостережень в деяких стаціонарах дитячих хвороб показує, що до більш швидкого і вираженого ефекту приводить проведення масажу кінцівок зверху вниз, від центру до периферії, а не як прийнято у класиці. Цей масаж базується на уявах китайської філософії, по якій життєву силу і енергію людина дістає із космосу зверху.Ця енергія  тече по меридіанам, що проходять по зовнішнім поверхням верхніх і нижніх кінцівок та спині зверху вниз, по енергетичному потоку Ян. Масаж по внутрішнім поверхням кінцівок проводять знизу вверх (енергопоток Інь)

 

Показами до проведення процедур масажу є затримка психомоторного розвитку ЗПМР, енцефалопатія, нейроінфекції, нейротравми

 

Високий терапевтичний ефект прилікуванні мовних та зорових порушень центрального генезу, енцефалопатій та парезів дає такий прийом лікувальної дії як краніопресура, оскільки розміщення рефлексогенних зон на голові співпадає з проекцією анатомічних структур мозку, з яких виникає дія на органи і системи організму. ( на функцію яких  діє скальптерапія)

 

                                                      ДЕЩО ПРО ГІМНАСТИКУ

Виходячи з вищенаведених етапів вертикалізації, одною із небагатьох універсальних кінезотерапевтичних методик є  спеціальна лікувальна гімнастика на надувних еластичних м’ячах різної конфігурації та діаметру . ("Рекомендации по использованию гимнастических мячей", ММСИ, Москва, 1991г. и "Комплекс гимнастических упражнений на круглом мяче по методике Д. Мейера", см. "Treаtment with the Ball", Barbare Hypes, Minnesota, 1991 г.).

Робота на м’ячі дає можливість займатися з дитиною згідно етапів вертикалізації

-  формувати  контроль  за  положенням  голови  і  розвитку  опорної  функції  рук.

 - Застосовувати вправи  при  згинально-привідних  установках  верхніх  кінцівок.

 - Формувати  вміння  повзати.

 - Формувати вміння  самостійно  сідати.

 - Формувати  вміння  вставати  на  ноги.

 -  Гальмувати позотонічні та формувати установчі рефлекси

 - Укріплювати м’язовий корсет та гіпотонічні м’язи.

 

                                               Деякі рекомендації по пристосуванням для дітей

 

Ходулі - не сприяють переходу до стояння на повній стопі, затруднюють виробці рівноваги, не забезбечує надійної опори, затруднюють природньому розвитку ходьби, сприяють розвитку ненормальної ходи.